Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Thursday, April 7, 2011

Sarawak mungkinkah berubah?

Undilah dengan bijak..!
Sebelum kita menyaksikan PRU-13,kita akan menyaksikan PR Negeri Sarawak ke-10 yang di jangka pada 16 April ini.Teka teki siapa yang memerintah selepas ini,masih tidak di sangkal jika BN akan terus kekal memerintah,kerana mereka mempunyai semuanya.Ada juga yang berani mengatakan Taib Mahmud dan BN akan bakal hilang kekuasaan di Sarawak.Semua orang tahu Sarawak merupakan simpanan tetap bagi UMNOBN,begitu juga dengan Sabah.


Hanya rakyat Sarawak yang bijak menentukan hala tuju mereka. Penulis tidaklah mahir tentang politik Sarawak,tetapi melalui pembacaan yang serba sedikit berkenaan Sarawak,penulis cuba memberanikan diri menulis tentang Sarawak.Semua orang tahu,bahkan dunia pun tahu,Sarawak telah di bawah penguasaan Taib Mahmud selama 30 tahun,seusia dengan pemerintahan Hosni Mubarak di Mesir,beliau tumbang baru-baru ini dengan revolusi yang di lakukan oleh rakyatnya yang semakin muak dan bosan dengan pemerintahnnya.


Mungkinkah Sarawak(Taib Mahmud) akan menuruti melalui peti undi(secara demokrasi)?. Sarawak,juga begitu sudah kedengaran suara-suara yang menyatakan Taib Mahmud perlu berundur dari takhta pemerintahan Sarawak,walaupun beliau sudah beberapa kali menyatakan kesediaan untuk undur(15 tahun lalu yang terakhir 2006,maklumat dari harakah),namun mereka menganggap sebagi satu strategi politik bagi meredakan kemarahan rakyat.Sebelum-sebelum ini,beliau juga pernah berjanji berundur,namun,beliau kata masih belum ada yang mampu mengantikannya.


Banyak salah laku penyelewengan terhadap Taib Mahmud,mengkayakan anak beranak dan keluarga terdekat,rasuah,rampasan tanah adat dan sebagainya.Suatu perkara yang keterlaluan jika ia benar-benar di lakukan.Jika kita melihat di laman-laman web,berita portal,blog dan akhbar alternatif banyak mendedahkan kekayaan yang di miliki oleh Taib Mahmud dan keluarganya(sama ada kekayaan di dalam Negeri atau Luar Negara),sedangkan rakyatnya ramai lagi yang miskin.


Hanya dengan kebijaksanaan rakyat Sarawak yang mampu mengubah ini semua.Maklumat terkini dan info-info tentang politik mutakhir perlu di sampaikan seluas-luasnya.Untuk pengundi-pengundi Bandar mungkin mereka faham,tetapi untuk mereka yang berada nun di pendalaman bagaimana?.Bayangkan hampir 56 kerusi berada di luar Bandar,yang mana kita sedia maklum,keadaan dan kemudahan untuk ke satu-satu tempat sangat jauh dan memerlukan kelancaran dan kepantasan.


Apakah pembangkang mempunyai kemudahan ini?. Kita tidak heran dengan BN,sebab mereka memiliki segala-galanya(anda faham bukan maksud saya?).Namun apa pun,usaha untuk menyampaikan maklumat harus terus di laksanakan,kerana semua ini tidak mustahil.Percayalah BN hampir menuju kepenghujungnya.Kita mengharapkan suatu keajaiban akan berlaku di Sarawak.


nsyallah Sarawak pasti berubah..!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...