Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Friday, April 1, 2011

DNA oh DNA..!

DNA OH DNA
Bulan lalu kita di perlihatkan dengan beberapa gelagat Demontrasi jalanan oleh segolongan manusia yang menuntut dan mendesak agar Dato’Sri Anwar Ibrahim menyerahkan DNA.Boleh di katakana seluruh Negara mengadakan demontrasi tersebut,yang terdiri daripada badan-badan bebas yang sangat prihatin tentang isu tersebut. Apa yang saya muskilkan,adalah cara mereka yang beria-ia sangat tentang sample DNA tersebut.


Bagai di rancang dengan rapi seluruh Negara mengadakan demontrasi tersebut.Apa pun hak mereka untuk menyatakan suara(Perlembagaan mengizinkan).Untuk mereka mungkin ia,untuk pembangkang perlukan permit…!,setelah di dapatinya permit di katakan perhimpunan haram pula..!. Mereka membawa beberapa sepanduk bagi mendesak Anwar agar bagi sample DNA.Sekali imbas lihat mereka demontrasi terasa lawak,bukan apa,beberapa tahun lalu ada yang kata mereka-mereka yang berdemontrasi jalanan adalah beruk-beruk jalanan(merujuk pada kata-kata Khairiy Jamaluddin sewaktu demontarsi BERSIH),tetapi sekarang sebaliknya pula.


Anda yang bijak..tentu faham apa yang saya maksudkan kan.Saya petik kata-kata Dr.Hatta Ramli yang tersiar di dalam akhbar Keadilan;


“Riuh satu Negara demontrasi sana-sini.Itu menghina mahkamah.Dulu,waktu kita demontrasi isu rakyat,pemimpin Umno dari Rembau (Khairiy Jamaluddin)kata beruk-beruk di jalanan. “Sekarang siapa beruk dan monyet?DNA oh DNA,”


Mereka beria-ia mahukan DNA Anwar,lalu Anwar pun berkata,saya petik semula kata-kata beliau dan saya tuliskan kata-katanya tersebut sewaktu sidang media di Parlimen pada 14 mac yang lepas.


“Kalau nak bangkit soal tuntutan DNA,kenapa mereka tidak minta DNA Najib dalam kes pembunuhan Altantuya? Kenapa tak minta DNA Datuk Rais dalam dakwaan tuduhan rogol pembantu rumahnya?”


Jadi mengapa para pendemontrasi mereka tidak menuntut perkara yang sama seperti mereka mendesak Anwar.Kata badan bebas,tetapi masih nak pilih-pilih isu,atau sebenarnya bukan badan bebas atau sebenarnya ada ganjaran yang di terima untuk demo tersebut?.


Akhirnya,DNA tidak dapat,Keadilan dapat idea dari isu DNA ini,maka di gerakkanlah kempen yang di namainya ’DNA:Datuk Najib-Altantuya’ tidak pasal-pasal tertembak di batang tubuh sendiri. Apa sudah jadi..akhirnya DNA jadi ‘Datuk Najib-Altantuya’..!.

Akhir kata dari saya..”Sesungguhnya Allah memihak yang benar”.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...