Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Friday, April 1, 2011

Rendahnya moral

Datok T:Gambar dari blog:Khairil


Macam-macam boleh kita namakan Datok T,gara-gara Datok T inilah Negara kita boleh jadi huru-hara,namun rakyat Malayasia masih menjaga adab dalam berpolitik(Parti Pembangkang).Datok T menjadi tanda tanya kepada saya bahkan seluruh rakyat Malaysia amnya, bila mengetahui ada berita tentang adanya rakaman Video Lucah seorang pimpinan kanan pembangkang seperti yang di nyatakan oleh Datok T.Siapa Datok T?..Datok T,Datok tipu ke atau Datok Temberang? Sepantas dalam pemikiran saya waktu itu.


Macam-macam akan berlaku dalam politik Malaysia hari ini,belum habis kes Fitnah ke dua,sudah ada lagi fitnah lagi.memang tidak akan berhenti-henti selagi politik gila ini terus di biarkan.Anwar Ibrahim target utama musuh-musuh politik beliau,dari 1998 hinggalah 2011 sasaranya tetap Anwar Ibrahim.Takutnya mereka dengan seorang Anwar Ibrahim.


Dari isu rasuah,rendah moral,liwat 1,liwat 2 kini Video Lucah pula,selepas ini tidak tahu apa lagi perencanaan mereka.Hanya Allah yang tahu.Mohon di jauhi malapetaka dan bala dari Allah bumi Malaysia yang tercinta ini..Amin.!!!. Kembali dalam isu di atas,bila saya mendapat sms dari sepupu,berkenaan adanya Video lucah berkaitan Anwar Ibrahim,di dalam hati saya mengatakan langsung tidak mempercayainya.Saya yakin ini adalah agenda musuh Anwar.Selagi ada Anwar selagi itulah musuh-musuh politiknya tidak akan henti-henti membuat fitnah,mereka-reka cipta kesalahan.


Nama pun musuh,mereka bekerja 24 jam,siang,malam,pagi petang,bagaikan sebuah kilang yang menghasilkan barangan dan operasinya 24 jam begitulah musuh-musuh politik Anwar.Bukankah ada pemimpin kata..akan mempertahankan putrajaya dengan apa cara sahaja..!.Mungkinkah ini salah satunya..?..Semua sudah tahu,faham dan maklum apa yang di maksudkan pemimpin itu.


Datok T antaranya,yang dipergunakan,mudah-mudahan dapat mempengaruhi sebahagian minda rakyat,sesetengah rakyat tidaklah bodoh dalam membaca bacaan politik musuh.Bila tersiarnya berita tentang teka-teki siapa Datok T sebenarnya,barulah rakyat yang boleh menilai dan faham apa agenda mereka sebenarnya.Mereka lupa..”Manusia merancang,Allah juga merancang,tetapi siapa yang mampu menyanggah perancangan Allah…”. Datok T atau Datok TRIO yang antaranya Datok Rahim Tamby Chik,Datok Eskay Abdullah Dan Datok Shuib Lazim.Saya lebih mengenali Datok Rahim Tamby Chik(melalui pembacaan),bila saya lihat gambar beliau di Sinar Harian,ingatan saya terus ke Isu moral Bekas Ketua Menteri Melaka itu.


Jadi kalau orang-orang seperti ini yang mendedahkan konon Video Lucah itu pemimpin pembangkang memang 100% selaku rakyat Malaysia yang mempunyai fikiran waras saya tidak mempercayainya.Siapa yang tidak kenal Mak Pendek dan cucunya serta seorang cina yang membantu dalam masalah ini,yang akhirnya merengkok dalam penjara demi menyelamatkan maruah orang melayu.Kes ini di gugur oleh mahkamah akibat campurtangan pihak atasan.Memang tidak boleh di percayai Datok T atau Datok Temberang atau Tipu.


Ini lebih daripada balas dendam dan musuh politik yang sangat jahat dan rendah moralnya. Pemimpin yang tahap moralnya rendah berbicara soal maruah dan akhlak?.Konon ingin menyatakan kebenaran demi bangsa,agama dan Negara?Manusia jenis apakah mereka ini,biarpun memusuhi dalam politik sekalipun sanggup sampai mengadaikan maruah diri menayangkan video lucah secara terang-terangan bukankah salah dalam undang-undang Negara?. Di mana nilai jati diri sebagai pemimpin yang prihatin tentang moral?.


Tidak ada nilai dan rendah moral,yang ada hanya hampas tidak ada harga.Nyahkan pemimpin Rendah moral..!.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...