Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Tuesday, July 19, 2011

Polis Mahu Bukti Keganasannya

Sekadar gambar hiasan; Bukan keganasan polis


Dalam akhbar sinar harian hari ini [Selasa 19 julai 2011],tajuk besar berbunyi ‘BUKTIKAN POLIS GANAS’ .Dalam laporan tersebut orang ramai di minta agar bekerjasama dengan pihak polis agar menyerahkan apa sahaja sebarang rakaman video yang berkaitan dengan keganasan polis dalam perhimpunan Aman Bersih 2.0 pada 9 julai yang lalu.

Dengan adanya bukti rakaman tersebut polis berjanji akan menyiasat terperinci tentang apa yang di katakana keganasan polis.Jaminan ini telah di ungkapakan oleh Timbalan Polis Negara,Datuk Sri Khalid Abu Bakar;

‘Kita akan siasat secara telus,terperinci dan tidak akan sembunyikan apa-apa fakta’.

Itulah antara kata-kata jaminan yang di ungkapkan oleh Timbalan Polis Negara.Jika itu jaminan yang mahu di laksanakanya bagi menyiasat kejadian tersebut.Rakyat pasti akan tertunggu-tunggu dengan hasil siasatan polis.Di harapkan tidaklah jadi sebaliknya,apabila siasatan telah di buat.

Kalau mahu di katakana bukti-bukti,rasanya rakyat tidak perlu menunggu siasatan itu,klik saja dalam youtube,rasanya banyak video-video yang memaparkan aksi-aksi garang polis,malah terdapat ratusan gambar-gambar yang membuktikan keganasan polis terpampang di laman-laman blog.

Rasanya semua orang sudah maklum dan tahu semua ini,mereka yang terlibat dan merasai keganasan polis sedia maklum perkara ini.Apa lagi yang mahu di nafikan.Jika mahu siasat biarlah siasat anggota polis yang melakukan tindakan yang tidak bertamadun itu.

Mereka yang menyertai perhimpunan tersebut dalam keadaan itu pasti melihat segala tindak-tanduk polis yang melampau itu.Polis boleh meminta bantuan kepada mereka yang di kasari dan di ganasi,selain bukti bergambar dan dalam bentuk video.

Mana tidak ganasnya,Timbalan Presiden PAS sendiri, Muhammad Sabu juga jelas di kasari,bagaimana beliau di tangkap,semua rakyat sudah tahu,Bagaimana Datuk Sri Anwar Ibrahim dan pengawalnya terkena tembakan gas secara jarak dekat[tak kan tak sengaja].

Malah puluhan rakyat di tangkap,di tendang,cedera di kepala,di terajang,diikat tangan kebelakang dan lain-lain, juga kita boleh saksikan dalam video-video yang kita boleh klik bila-bila masa sahaja dalam youtube.Malah ada yang mati akibat hemburan asap FRU,Tak kan rakaman itu di reka-reka atau di buat-buat.Jelas dan nyata pakaian seragam mereka,iaitu anggota polis.

Apa pun,jaminan yang di berikan oleh Timbalan Polis Negara rakyat sedia menunggu hasil siasatanya jika sudah di perolehi nanti.Jika nanti hasilnya polis terbukti melakukan apa yang di katakana keganasan,maka pihak polis di harapkan agar dapat menerima segala kesilapan dan agar dapat memperbaikinya.

Jika sebaliknya pula,sedang rakyat sudah melihat bukti itu,rakyat tetap yakin bahawa sistem yang ada ini perlu di ubah agar lebih telus dan memberikan harapan baru pada rakyat semua.Ia mesti di ubah pada PRU-13 nanti.

Ayuh Berubah…Selamatkan Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...