Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Saturday, November 3, 2012

Perkongsian Tulisan Lama


Saya kongsikan tulisan yang saya tulis pada tahun 2000, penulisan ini saya tulis sebagai mukadimmah dalam buku SKRAP POTRET TUAN GURU yang mengandungi gambar-gambar Tuan Guru yang saya buat untuk suka-suka pada waktu itu. Koleksi gambar Tuan Guru dari akhbar harakah, yang memerintah Negeri Kelantan Darul Naim selama 10 tahun pada waktu itu. Mungkin masih ada hujah releven yang saya tuliskan. Diam tak diam sudah hampir 12 tahun tulisan ini.








Ulamak Tidak Tahu Memerintah


Siapa kata Ulamak tidak tahu perintah Negara? Apa lu orang tak’ da tengok itu Negeri Kelantan? Siapa yang pegang@ perintah? Bukankah parti PAS? Satu lagi negeri Trengganu, apa lu orang tak nampak ke?. Buka mata, buka minda, jangan terlalu emosi buat tuduhan, Ada orang Tanya apa PAS boleh buat kalau menang? Habislah kalau PAS perintah. Hiburan tak ada, nak enjoy pun susah. Hoi..! apasal kau orang bodoh sangat, pendek akal, Apa sal bangang sangat?, itu semua tetap akan ada tapi akan dikawal, ada undang-undang yang tertentu untuk mengawal dan menyekat yang tak baik.

Fikir lah dengan iman yang ada, jangan melulu, fikiran 42 tahun UMNO, yang dia lihat asyik pembangunan mencakar langit. Fikir kan harta benda, fikiran ego. Apa? Kalau UMNO tak ada rakyat tak boleh makan ke?, Hoi siapa yang beri rezeki kita ni, Segala-galanya hak milik Allah S.W.T. Itu pun masih bengong, Ingatlah sikit, kita semua akan dipertanggungjawabkan atas apa yang kita lakukan di dunia ini. Ulamak tak payah berpolitik lah, duduk saja dekat surau atau masjid, zikir banyak-banyak. Ini fikiran apa?, yang cakap ilmu banyak tapi fikiran jumud dan pasif. Habis kalau masyarakat bodoh, buat maksiat, kejahatan merata-rata. Tak kan nak biar kan ?.

Siapa nak jawab di akhirat nanti ?. Boleh ke orang-orang Pusat Islam dan bos yang terbuang, Pak Amit Othman ( Almarhum) jawab di akhirat ?. Bukankah tugas menyelamatkan Ummah tugas Ulamak, pendakwah dan tanggungjawab semua. PAS dan UMNO semua bertanggungjawab. Kuasa politik perlu untuk semua itu, tapi politik bagaimana ?. Orang Islam mesti politik cara islam, dasar mesti dasar agama, tak kan nak ambil dasar secular, mana boleh. Orang Islam mesti sokong Islam tapi yang pelik orang Islam sendiri tak yakin malah tak sokong parti yang nak martabatkan Islam sebagai dasar pemerintahan.

Apa ni, setakat solat, puasa, naik haji beratus kali, zikir 1000 kali kalau masih tak yakin deengan Islam apa cerita ?. Islam mesti memerintah bukan di perintah. Ada orang kata kalau PAS perintah boleh ke berlaku adil ? Alamak apa sal bodoh dan bangangnya, kalau dah namanya parti Islam mestilah berlaku adil, kalau tak adil baik tutup kedai. Adil tak adil ukuran siapa ?.PAS boleh perintah ke ?. Lagi bodoh, apalah ingat UMNOBN lama perintah  UMNO yang bagi duit ?. Bukan, bukan inagt itu duit rakyat. Duit rakyat untuk rakyat takkan tak faham.

Ingat lah kita semua, mati bila-bila, entah esok atau esok, pilihlah pemimpin yang baik dan yang bertaqwa, yang tahu hal-hal agama tanpa tinggalkan dunia. Undi parti yang nak tegakkan Islam pasti dapat pahala, kalau dah dapat pahala pasti masuk syurga. Tapi ingat, undi PAS bukan bermakna menempah tiket ke syurga tapi sebagai orang Islam yang beriman kita yakin dan percaya, setiap kebaikan walau sekecil zrah sekali pun pasti ada hitungannya dan pembalasannya. Jadi ingat lah, syurga dan neraka adalaha hakmilik Allah S.W.T.

Jangan terpwdaya dengan dakyah dan pembohongan pemimpin UMNO, MIC, MCA BARISAN NASIONALIS SEKULAR SESAT. Kalau pangkah PAS masuk syurga. Tak pernah dalam banyak-banyak ceramah PAS yang aku dengar, pangkah PAS masuk syurga. Jangan nak buat dakyah dan fitnah. Hak syurga dan neraka hak Allah. Tetapi yang aku dengar sokong jamaah Islam yang nak martabatkan Islam dapat pahal, kalau dapat pahala mesti masuk syurga, tak kan salah !. Aku tak pernah dengar siapa sokong UMNOBN masuk neraka.
Mana boleh suka-suka tuduh sokong UMNOBN masuk neraka, tapi yang aku dengar orang Islam yang tak sokong parti Islam berdosa, kalau berdosa mesti tempatnya di neraka, salah ke ?.

Kalau orang Islam sokong parti songsang yang tak mahu Islam di tegakkan ( alasan pelbagai kaum ) malah dalam parti tersebut tak ada niat nak bendung perkara mungkar dan taghut, judi, arak, murtad, judi ekor dan macam-macam lagi, bukan kah orang itu sokong kemungkaran, kalau dah mungkar itu kan kawan saiton, bukankah tempatnya neraka ?. Nau’uzubillah Minzalik..!.

Untuk anda yang masih sokong UMNOBN, CUBALAH FIKIRKAN APA YANG AKU CORETKAN INI, FIKIR CARA MATANG, POSITIF DAN RASIONAL, GUNAKAN AKAL YANG ADA SEBAIKNYA.Ingatlah Kapal tua, DAH LAPUK, BANYAK KEBOCORANNYA, TINGGALKANLAH, JADIKAN umnobn SEBAGAI BAHAN SEJARAH DI MUZIUM. Tukar kapal yang baru, apa nak takut, rezeki Allah yang bagi. Klau kita benar-benar bergantung pada-Nya semata-mata nescaya Allah Bantu kita.

Mari lah kita buangkan khurafat yang sangat menbal berserabut di fikiran kalangan orang-orang melayu yang taksub yang hanya menyatakan;

“Hanya UMNOBN yang mampu memerintah”

Betul ke ?. Melayu denganIslam begitu sinonim, tak dapat dipisahkan (seperti yang tersebut dalam perlembagaan Negara ). Jadi gunakan keistimewaan ini untuk kita amalkan sungguh-sungguh Islam yang kita anuti, kita sokong parti yang hendak memartabatkan Islam. Jadi keluar UMNOBN sokong PAS dan Barisan Alternatif..!.

Kalau nak marah-marah lah  !.

( Di tulis pada tahun 2000 )

Ayuh Berubah..Ayuh Selamat kan Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...