Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Friday, November 2, 2012

Mesti Di Baca : Yusuf Al-Qaradhawi Dan Kebangkitan Rakyat




Sebuah hasil dari buah fikiran Ulamak terkemuka dunia Islam Yusuf al-Qaradhawi wajib di baca oleh setiap rakyat yang peka. Ia merupakan sebuah himpunan pemikiran beliau dalam Revolusi Kebangkitan rakyat Mesir. Tuntutan rakyat Mesir dalam menumbangkan rejim mahazalim Hosni Mubarak telah menerima sokongan dan suntikan motivasi dari ulamak terkemuka tersebut, sehingga rejim dapat ditumbangkan.

Buku ini juga menukilkan bermulanya rentetan kebangkitan rakyat sehinggalah perjuangan rakyat Mesir yang ditunjangi oleh para pemuda mereka mendapat kemenagan yang sungguh hebat. Kebangkitan di Asia Barat juga merupakan suntikan semangat kepada rakyat Malaysia dalam mahu menumbangkan rejim yang sudah lama berkuasa di tanahair. Pada mereka yang mengaku pejuang mesti baca buku ini, sebagai suntikan motivasi dan semangat bagi meneruskan perjuangan rakyat dari terus dibelenggu rejim zalim.

Saya tidak mahu mengupas lebih panjang, setakat seringkasnya sahaja, selebihnya sahabat boleh cari di mana gedung buku yang berdekatan dengan rumah sahabat semua. Korbankan sedikit dari rezeki sahabat untuk mencari dan memiliki buku ini. Sahabat pasti tidak rugi.

Akhirnya saya petik kata-kata Ulamak Islam Ulung dunia ini:

“ Bersabarlah sedikit dalam kepayahan ini dan jangan sesekali dirasuk oleh orang-orang munafiqin yang bersedia mengganggu anda setiap masa untuk mematahkan semangat anda dan mereka akan bercakap bukan dari hati mereka.”

Yusuf al-Qaradhawi.

Selamat membaca.

Ayuh Berubah…Selamatkan Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...