Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Thursday, June 23, 2011

‘Buku biru’


'Buku biru'; Buku catatan rasa


Penulisan saya kali ini berkaitan dengan sebuah buku,ia bukanlah sebuah buku yang besar nilai penulisannya,ia hanyalah sekadar catatan pribadi penulis sekitar tahun 2000 hingga 2002.Catatan luahan rasa sebagai rakyat biasa yang sayang dan cintakan tanahairnya.Saya rasa semua orang ada perasaan ini.Buku yang saya namakan sebagai ‘Buku Biru’.Ia bukanlah sebuah buku untuk melawan ‘Buku Jingga’ tetapi ia lebih kepada untuk menyanggah ‘Buku Biru’ sebelah sana ketika itu.Buku ini berkulit berwarna biru,jadi saya namakan ‘Buku Biru’.

Setiap kita mesti cintakan tanahairnya.Malah bukankah ia merupakan tuntutan agama?.Melihat pergolakan dan suasana politik waktu itu,di saat-saat api reformasi masih dan makin menyala,membuatkan hati dan perasaan saya geram,marah,benci dan macam-macam lagi yang berbuku di sanubari saya tika itu.Maka untuk meredakan rasa mual dan kemarahan saya melihat politik yang semakin kotor ini,saya luahkan kekesalan saya di ‘Buku Biru’ itu.

Dari luahan rasa hati,buku ini mengandungi tulisan atau catatan tangan saya berbentuk sajak atau puisi,cetusan hati,surat terbuka,cerpen dan madah.Ia terhasil dari hati saya yang ketika itu sangat sensitif dengan apa yang sedang berlaku dalam tanahair kita.Pergolakan politik tanahair membuatkan hati saya juga bergolak dan meradang melihat segala ketidakadilan,penindasan,penyelewengan dan kezaliman yang dilakukan oleh pemerintah ketika itu.

Dan kebencian itu,saya buktikan di peti undi pada tahun 2004,Suara Rakyat Suara Keramat,maklum 1999,nama tidak tersenarai dalam daftar pemilih,biarpun daftar nama sudah hampir setahun,mungkin nama saya termasuk dalam 600,000 yang tidak dapat mengundi ketika itu,orang muda katakan.

Jika ada kesempatan dan masa,Insyallah saya akan kongsikan kepada pengunjung blog ini,serba sedikit catatan yang saya nukilkan dalam ‘Buku Biru’ itu.Mungkin saya boleh berkongsi rasa bersama Anda semua.Maklum Anda juga mungkin mempunyai catatan rasa seperti saya.Berkongsi-kongsi pengalaman dan minda.Semoga apa yang saya kongsikan nanti boleh menjadi sebagai bahan renungan dan bahan fikir bersama.

Justeru itu,apa sahaja yang saya tulis didalam penulisan blog ini adalah pandangan secara pribadi (dari kaca mata saya) hasil melalui pembacaan,persepsi dan apa sahaja yang terdapat dalam fikiran saya,yang tentunya Insyallah masih dalam peraturan undang-undang Negara,serta penulisan saya bukanlah mewakili mana-mana parti politik sama ada parti pemerintah mahu pun parti pembangkang.Ia nya hanya sekadar pandangan dari insan yang kerdil,rakyat biasa,rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan keharmonian.

Sekian

Ayuh berubah…Selamatkan Malaysia..!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...