Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Monday, May 23, 2011

Selangor Terkini Lawan Selangor Kini

Akhbar sebenar: Selangor Kini


Akhbar palsu: Selangor Terkini


Niat untuk mendapatkan akhbar ‘Selangor Terkini’ termakbul,bila saya singgah di restoran mamak untuk makan tengahari,diatas meja biasanya akan ada akhbar-akhbar tempatan yang di sediakan oleh pihak restoran untuk bacaan pelanggannya sementara makanan yang di tempah siap di sajikan.

Kebetulan hari itu saya dapati di sebalik akhbar tempatan ada terselit di bawahnya akhbar ‘Selangor Terkini’,iaitu akhbar palsu(bukan tulen).Saya pun ambil,cuba menyelak-nyelak isi kandungannya,persis Selangor Kini(Penggerak Kemajuan Saksama),tapi sangat beza pembawaan beritanya.Saiznya lebih kecil berbanding Selangor Kini,beritanya lebih kepada menyerang Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor.Dalam hati saya”Oh..ini rupanya”, ‘Selangor Terkini’(akhbar palsu)keluaran edisi keempat bulan mac 2011 dengan mottonya ‘Penggerak Kemajuan Bersama’.

Nampaknya musuh,terus menerus menyerang kerajaan Pakatan Rakyat Selangor hingga sanggup menciplak akhbar,kalau di lihat dari jauh,persis Selangor terkini.bentuknya hampir sama,isi kandungannya tapi sangat mengelirukan,kepada yang memilikinya harus berhati-hati,bagi saya baca boleh,untuk percaya tidak sekali-kali tidak..!.
Baru-baru ini,saya ada membeli akhbar terbitan NGO PERKASA,sekadar untuk membaca tidak mengapa.Sekadar ingin tahu apa isi kandungannya.Sekurang-kurangnya ada juga koleksi akhbar tabloid yang macam itu,di rumah saya terdapat banyak timbunan akhbar tabloid yang lama-lama,yang sekarang ada akhbar tersebut yang tidak wujud lagi penerbitannya.Boleh di jadikan bahan rujukan.

Berbalik pada ‘Selangor Terkini’,apa yang saya lihat,akhbar ini tentu adalah hasil daripada musuh,musuh menggunakan taktik kotor ini bagi mengelirukan rakyat Selangor,sudah tentu matlamat utamanya adalah untuk menyerang kerajaan negeri yang ada sekarang.

Dari sekecil-kecil berita hinggalah sebesar berita,cuba di olah dengan begitu mengelirukan.Sudah tentu upahnya cukup besar dalam melaksanakan kerja-kerja jahat ini.Dengan matlamat yang satu kerajaan yang ada sekarang mesti ditumbangkan, kononnya kerajaan negeri yang ada sekarang tidak menjalankan amanah yang di mahukan oleh rakyat(manifesto tidak dilaksanakan),banyak berlaku penyelewengan dan rasuah..!.

Kewujudannya tentu untuk menyaingi Selangor kini terbitan Kerajaan Negeri Selangor.Kerajaan Negeri mesti menangkis apa-apa yang terkandung dalam ‘Selangor Terkini’,biarpun laporan telah di berikan kepada KDN,namun masih tidak ada apa-apa tindakan terhadap penerbitan Selangor Terkini(akhbar palsu).Tindakan jahat dan jijik mereka harus di hentikan serta-merta.

Jangan dek kerana konon kebebasan akhbar undang-undang di langgar oleh mereka sesuka hati,penggunaan logo juga begitu,mereka sewenang-wenangnya menggunakan logo kerajaan negeri dalam akhbar palsu mereka(tak derhaka ke..?).

Justeru itu,sebagai rakyat yang bijak,kita kenalah tapis-tapis dengan berita-berita palsu dari golongan fasik.Jangan terus mempercayai dengan sesuatu berita yang sampai pada kita,rujuk pada mereka yang tahu.Jangan telan bulat-bulat apa yang sampai pada kita.

Ingat berfikir dengan bijak,jangan di tipu selalu..!.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...