KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Thursday, August 25, 2011

Merdeka..?

Laungan MERDEKA dari Bapa Kemerdekaan Malaysia



Makna Sejarah


Saban tahun,tiap kali bulan Ogos seluruh rakyat Malaysia akan meraikan hari kemerdekaan Negara,hari yang menandakan tanahair kita bebas dari penjajahan barat.Bahasa mudahnya Negara kita sudah bebas dari kongkongan barat khususnya british.Betul kah begitu kita telah bebas dari penjajahan mereka..?.

Semua orang akan mengatakan ia,benar.kalau mengikut buku sejarah dan sejarah samada yang kita baca atau yang di bacakan Negara kita sudah merdeka sejak 1957 lagi.Tanggal 31 ogos menjadi tanda tarikh keramat kemerdekaan Negara kita.Itu semua orang tahu,jika di soal tarikh kemerdekaan tidak tahu,rasa malu pula.Merdeka!..Merdeka...Merdeka..!.

Tokoh yang sering dalam ingatan kita adalah Tuanku Abdul Rahman Putra Al-Haj.perdana menteri pertama Malaysia,yang merupakan ikon atau tokoh kemerdekaan Negara atau juga di kenali Bapa Kemerdekaan.Itulah sebahagian sejarah yang semua orang ingat dan tahu tentang kemerdekaan Negara kita yang tercinta ini.Itulah juga anggapan sebahagian besar rakyat dalam memaknakan kemerdekaan Negara ini.

Rakyat Kena Bersyukur

Merdeka..merdeka...merdeka,itulah laungan keramat yang membebaskan Negara kita dari penjajahan.Hari ini kita telah menikmati sebahagian dari erti kemerdekaan.Penat lelah,jerit perih pengorbanan pejuang-pejuang kemerdekaan yang lalu telah kita nikmati hari ini dan saat ini,inilah gembar gembur yang sering kita dengari dari mulut pemimpin Negara kita bila menjelangnya hari kemerdekaan.

Rakyat patut bersyukur dengan nikmat keamanan dan keharmonian Negara saat ini.Negara kita tidak sama dengan Negara luar sana,yang penuh dengan kacau bilau,huru-hara,masalah makanan dan sebagainya yang membelenggu kehidupan mereka.Negara kita masih stabil dan ekonominya tetap teguh.

Ia benar,sebagai warganegara yang bertanggungjawab dan prihatin setiap rakyat memang patut bersyukur dengan nikmat keamanan dan kemakmuran ini.Siapa yang tidak suka dengan ini,namun di sebalik itu semua,masih terdapat lompang-lompang yang perlu di perbaiki dan penambahbaikan terus menerus mesti di lakukan.

Tiga bangsa terbesar Melayu,Cina dan India,apakah benar-benar mereka mendapat kemerdekaan sebenarnya.Dari politiknya,ekonominya,agamanya,sosialnya dan yang lainya adakah memenuhi keperluan mereka.Juga bangsa-bangsa lain yang terdapat di sabah dan Sarawak.

Kuasa Politik

Sudah 54 tahun merdeka negara kita,satu jangka waktu yang lama.Umno Barisan Nasional selaku parti yang di amanahkan memerintah Malaysia juga sudah menjangkau 6o tahun lebih usianya.Jangka waktu yang sebegini seharusnya lebih mematangkan mereka dalam berpolitik.Penerimaan beza pandangan khususnya pihak pembangkang dalam menegur kelemahan kerajaan yang berkuasa seharusnya di raikan dan di terima sebagai teguran yang membina.

Memang tugas pihak pembangkang untuk menegur segala kepincangan yang ada,jika tidak apa perlunya mereka dalam Negara yang mengamalkan demokrasi terpimpin.Umno selaku kerajaan yang memerintah tidak perlu melenting bila teguran itu mengenai kepimpinan yang ada tidak cekap dalam penggunaan dana rakyat yang berjuta ringgit lesap dan tidak memberi makna apa-apa kepada rakyat.

Itu tugas pihak pembangkan sejak sekian adanya wujudnya Negara Malaysia ini.Namun pada hakikatnya,layanan pihak Umno Barisan Nasional terhadap pihak pembangkang tidak langsung di terima sebagai satu sistem yang ada dalam demokrasi.Suara mereka di sekat,kebebasan media tidak di berikan kepada pihak pembangkang dengan sewajarnya.Peluang untuk muncul di media elektronik dalam membahaskan manifesto atau dasar-dasar pihak mereka langsung tidak di beri peluang.

Jika ada pun hanya beberapa saat,itu pun sekadar mulut yang bekumat-kamit tanpa ada suara.Inikah kemerdekaan..?.

Kebebasan Media

Bayangkanlah 54 tahun merdeka,namun kebebasan hak untuk memiliki rangkaian media elektonik langsung tidak di layan.Ini baru tentang media.Sekadar media cetak,itu pun masih di sekat-sekat,terkongkong dan di kongkong dengan pelbagai akta yang mencengkam penerbitannya.Akses pada media ini terlalu jauh untuk di miliki sepenuhnya oleh pihak pembangkan,adakah mahu menunggu seratus tahun lagi akses pada media diizinkan sepenuhnya..?.Merdeka...merdeka...merdeka.Waktu itu laungan ini jugalah yang berkumandang.

Sekian lama merdeka itulah yang masih di perolehi oleh pihak pembangkang yang sah dalam Negara demokrasi di Malaysia.Sekadar media harakah dari PAS,Suara Keadilan dari PKR,Roket dari DAP serta yang lainnya,itu pun tiada menyeluruh sebarannya (hanya sekadar edaran untuk ahli sahaja).Malah masih yang tidak diluluskan permit penerbitannya.Bayangkanlah 54 merdeka,Umno Barisan Nasional melayan Pihak pembangkang yang juga berperanan dalam memakmurkan Negara.Merdekakah...?.

Biarpun kini wujud media alternatif melalui medium internet,namun untuk akses talian ini,bukan semua rakyat punyai internet,di tambah lagi dengan talian internet yang tidak lancar.Media laman web,blog Twiter,Facebook dan laman social menjadi medium baru dalam menyampaikan maklumat kepada masyarakat dan rakyat umumnya,Inilah yang membantu serba sedikit terhadap perjuangan rakyat dari pihak pembangkang,itu pun adakalanya di ugut dengan pelbagai ancaman dan akta-akta yang mencengkam mereka.

Kemerdekaan Sebenar

Justeru itu,itu hanya sebahagian sahaja yang saya utarakan dalam penulisan ini.Masih banyak lagi peluang dan ruang yang masih pincang hasil olahan parti yang memerintah sekian lama ini.Laungan merdeka setiap tahun tidak memberi makna yang setimpal dengan kenyataan sebenar tentang kemerdekaan yang menjangkau 54 tahun ini.

Kemerdekaan sebenar masih suram dan samar dengan ketidakadilan dan kezaliman yang semakin hari semakin menunjukkan reaksinya.Penjajahan dari bangsa sendiri telah memperlihatkan wajah yang sebenar.Itu pun masih tidak bisa di baca oleh sebahagian penyokong dan pendokong parti yang memerintah ini.Mereka merasakan kemerdekaan sebenar sudah wujud sejak sekian lamanya semenjak tarikh kemerdekaan lagi.Bagi mereka tidak perlu lagi apa yang mahu di kokokkan bahawa Negara ini perlu di merdekakan lagi.Itu pandangan mereka dalam memaknakan erti kemerdekaan ini.

Sebenarnya hari ini,kita memerlukan satu kemerdekaan yang hakiki,kemerdekaan yang jauh dari ciri-ciri kedurjanaan politik rakus dan zalim.Kemerdekaan yang mewarnai keharmonian,keadilan dan kedamaian hati setiap rakyat yang cintakan tanahairnya dari tangan-tangan yang penuh dengan noda dan dosa.Kemerdekaan dari pemimpin yang berdolak dalik dalam memenuhi kebebasan setiap rakyat.

Justeru itu marilah kita bebaskan Negara ini dari belenggu mereka yang mahu menjahanamkan nasib agama,bangsa dan Negara tercinta ini.Tugas dan tangunggjawab ini terletak di bahu semua rakyat yang mahukan erti kemerdekaan sebenar.

Ayuh Berubah...Selamatkan Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PROGRAM MES SELANGORKU

MENGAPA BENCI POLITIK?

Renungan buat mereka yang berkata, "Saya benci politik. Politik kotor, memecah belahkan, saling memfitnah dan terlalu sukar dipercayai janji orang-orang politik. Saya mahu menjaga ugama saya," mari berfikir sejenak;

1) Adakah dengan menjauhi politik, anda terjamin jadi bersih? Tidakkah dunia ini seluruh penjurunya bercampur baur antara baik dan buruk dan kita sendirilah yang menentukan untuk kita?

2) Adakah orang-orang mulia seperti para ulama dan mujahidin sepanjang zaman yang terlibat dalam politik peringkat tertinggi telah menjadi kotor kerananya?

3) Bagaimana anda menakrifkan politik baginda al Rasul صلى الله عليه وسلم yang memuncak sehingga terpaksa berperang dengan senjata?

4) Jika orang yang 'bersih' seperti anda menjauhi politik, apa hukum membiarkan dunia politik untuk dikuasai orang-orang yang kotor?

5) Jika hak anda dicabuli oleh orang politik, seperti dibekukan kenaikan pangkat semata-mata kerana enggan menyokong orang politik, adakah satu kemuliaan dan 'kebersihan' jika anda hanya diam membisu atau menolak
orang yang datang membantu mempertahankan hak anda itu?

6) Adakah untuk anda mencampuri politik, ia memerlukan sehingga tubuh anda dan keluarga sendiri dianiayai dulu oleh orang politik, atau cukup dengan melihat saudara seagama yang lain dianiaya. Adakah anda mahu terhantuk dulu baru tengadah?

7) Adakah anda melihat agama Islam mengajar agar dijauhi politik dan orang politik?

8) Adakah anda melihat seorang nabi bukan ahli politik? Dengan maksud, nabi diutuskan untuk menjauhkan umat daripada politik?

9) Apakah pendapat anda untuk menjatuhkan ahli politik yang jahat tanpa menyentuh politik?

10) Adakah anda menemui dalil atau nas yang membenarkan anda lari dari tanggung jawab menentang kemungkaran politik?.


-Nik Mohamad Abduh-

Mengapa PAS bersama Bersih 1, 2 dan 3

Memilih pemimpin negara adalah amanah besar dalam Islam, yang disebut Ulil Amri. Al-Quran mengesahkan semua rasul menentang sekeras-kerasnya ajaran yang memartabatkan pemimpin kerajaan sehingga dianggap Maha Suci daripada segala kesalahan. Di zaman keemasan umat Islam menjadi kuasa besar dunia, setiap Uli al-Amri yang dinamakan Khalifah diharamkan bersikap Maha Suci seperti Tuhan Yang Maha Esa (Allah S.W.T)

Rasulullah S.A.W bersabda :
“Ketaatan terhadap pemimpin hanya dalam perkara yang baik “. Ucapan ini adalah menafsirkan perintah Allah yang dihayati di masa baginda sendiri menjadi ketua negara dan wajib diikuti oleh umatnya.

Ucapan Abu Bakar R.A apabila dipilih menjadi ketua negara selepas wafatnya Rasulullah S.A.W : “Wahai tuan-tuan ! saya telah dipilih menjadi pemimpin kamu, padahal saya bukannya orang yang terbaik di kalangan kamu. Sekiranya saya dalam keadaan yang baik tolonglah saya, sekiranya saya dalam keadaan yang buruk perbetulkan saya. Benar adalah amanah, bohong adalah khianat ......”. Beginilah juga ucapan setiap pemimpin yang dilantik selepasnya.

Amalan sistem pemerintahan Islam yang dibukukan dan dicatit oleh para ulama Islam daripada semua mazhab menjadi kajian para orentalis. Kitab-kitab seperti Muqaddimah Ibn Khaldun, Ahkam Sultaniyyah, Adab al-Wazir dan lain-lain diterjemahkan ke dalam bahasa-bahasa Eropah mempengaruhi perkembangan Demokrasi Moden yang diamalkan oleh negara Barat. Walaupun mereka menerima dengan fahaman sekularisme yang dianut, memisahkan politik daripada agama, namun pengaruh inilah yang mewujudkan sistem pilihanraya yang adil dengan memberi hak kepada rakyat menjadi hakim terhadap kerajaan dan para pemimpin kerajaan yang boleh dijatuhkan sekiranya berlaku kesilapan atau kelemahan dalam mentadbir negara, rakyat pula diberi hak dalam urusan pemerintahan secara beradab. Sistem yang adil ini menggantikan revolusi rakyat secara berdarah yang banyak berlaku seperti di England, Perancis dan lain-lain. Akhirnya terciptalah demokrasi moden dengan mewujudkan pilihanraya yang adil.

Bagi mewujudkan penghakiman yang adil oleh rakyat melalui pilihan raya, maka rakyat diberi kefahaman yang benar berkenaan pilihanraya. Mereka benar-benar memahami hak mereka dengan larangan tegas secara undang-undang terhadap ugutan, sogokan rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Pihak media diletakkan sebagai saksi yang melaporkan semua pihak kepada rakyat yang menjadi hakim, samada pihak kerajaan yang dituduh atau pihak pembangkang yang menuduh. Pihak Suruhanjaya Pilihanraya adalah badan yang bebas bagi mengendalikan urusan pilihanraya mengikut sistem pemisahan kuasa di antara badan kehakiman, perundangan dan pentadbiran yang diamalkan oleh Rasulullah S.A.W ketika menegakkan negara contoh di Madinah.

Sistem ini diterima oleh semua parti Islam di seluruh dunia termasuk PAS, yang ditubuhkan daripada gerakan tajdid dan islah kerana demokrasi moden menjadi medan politik paling sesuai dengan Islam yang mengutamakan secara damai. Keseluruhan negara Barat dan termasuk negara komunis sekarang telah berubah, menerima sistem demokrasi pilihanraya yang adil, sehingga tidak ada parti dan pemimpin kerajaan boleh mendabik dada bahawa mereka Maha Suci daripada segala sifat kekurangan dan tidak ada kesilapan langsung.

Sistem demokrasi moden ini menjadikan parti kerajaan dan pemimpinnya sentiasa berwaspada dan sedia ditolak dan dihukum oleh rakyat, maka berlakulah perlumbaan yang sihat bagi melakukan yang baik dan menolak yang munkar, menjadikan riadah yang menjadikan hak rakyat dan kerajaan sentiasa sihat, kerana silih berganti apabila berlaku setiap kelemahan dan para pemimpin sangat berhati-hati menunaikan amanah.

Di Amerika pernah dibatalkan kemenangan seorang presiden dalam peristiwa yang terkenal dengan nama skandal Water Gate. Di England pula menjatuhkan kerajaan kerana skandal salah seorang menteri kabinetnya dengan pelacur yang berkait dengan perisikan negara asing. Di India membatalkan kemenangan seorang perdana menteri kerana menyalahgunakan jentera kerajaan dan banyak lagi. Di zaman kini banyak negara yang dibelenggu dengah sistem dictatorship terpaksa berubah kepada sistem demokrasi pilihanraya yang adil.

Negara kita Malaysia yang tercinta ini mengalami sistem demokrasi menuju ke arah yang lebih buruk dan memalukan. Surahanjaya Pilihanraya yang tidak bermaya untuk melakukan reformasi demokrasi yang sebenar kerana tidak diberi kuasa yang sebenar mengikut takrif demokrasi dan tidak berlaku pemisahan kuasa yang sebenar. Kedudukannya berada di bawah siapa parti yang memerintah mengikut arahan secara nyata dan sulit bagi mengekalkan sistem satu parti seperti negara komunis, secara agenda yang diatur begitu rupa. Media arus perdana sebelah pihak yang menutup minda rakyat mengetahui segala kelemahan kerajaan, seolah-olah menjadikan kerajaan itu Maha Suci sepanjang hayat seolah-olah tidak ada ajal dan tidak ada hari kiamat. Daftar pengundi yang tidak masuk akal, seperti jumlah isi rumah laksana sebuah kampung dan penduduk kampung yang ramai laksana satu daerah kerana terlalu gelojoh mangambil pengundi bagi menjamin kemenangan parti yang sedang memerintah walaupun sudah banyak senarai penyelewengan sehingga dilupai yang telah berlaku sebelumnya tanpa tindakan yag adil. Politik wang yang membarah ke dalam parti kerajaan dan masuk pula ke dalam rakyat, ke lapangan pilihanraya umum.

Semua yang berlaku adalah kemunkaran yang mencalarkan imej Islam yang menjadi agama negara mengikut perlembagaan dan banyak kemunkaran yang wajib dicegah dan kezaliman yang wajib disanggah.

PAS wajib menyampaikan risalah Islam kepada seluruh manusia dengan memberi kefahaman yang betul kepada penganut Islam dan memperkenalkan Islam kepada bukan Islam, bagi mengajak kepada makruf dan mencegah kemunkaran kerana Rasulullah S.A.W mewajibkan kepada setiap orang Islam menyampaikan mesej sebenar, menyatakan yang benar dan mencegah kemunkaran mengikut kemampuan masing-masing dengan tangan, lidah dan perasaan benci dalam hati. Demonstrasi aman yang menjadi salah satu daripada amalan demokrasi moden adalah salah satu cara menunjukkan kebencian dalam hati.

Rasulullah S.A.W mengizinkan para sahabatnya keluar beramai-ramai daripada persembunyian mereka di Makkah selepas Islamnya Hamzah dan Umar R.A bagi menunjukkan sikap mereka terhadap pamimpin Makkah yang zalim secara terbuka dan aman tanpa senjata.

Ketika berada di Madinah dan telah wujud negara yang berkuasa, tiba-tiba Rasulullah S.A.W bersabda kepada para sahabatnya, menyebut peristiwa lama berlaku sebelum dilantik manjadi Rasul: ”Aku pernah dibawa oleh bapa-bapa saudaraku ke rumah Abdullah bin Judaan bagi mengadakan Halaf Fudul (persefahaman dan kerjasama) bagi membela mereka yang dizalimi dan menentang mereka yang zalim secara bersama. Sekiranya perkara ini dibawa kepadaku sekarang nescaya aku menyertainya “.

Rasulullah menerima secara positif segala sifat yang baik secara fitrah yang ada dalam diri manusia termasuk bukan Islam, sehingga menghargai keluarga Hatim al-Toei seorang pemimpin kabilah yang suka menolong dan meraikan tamu di zaman jahiliyyah dan banyak lagi contoh yang lain.

Bersih adalah gabungan kerjasama NGO berbagai agama dan parti-parti politik pelbagai ideologi yang menganjurkan demonstrasi aman bagi membantah pilihanraya yang mengotorkan amalan Demokrasi di Malaysia, ramai kalangan mereka tidak terlibat secara langsung dalam pilihanraya, tetapi sifat fitrah manusia yang bencikan zalim, tipu dan lain-lain.

PAS berpendapat bahawa BN telah banyak menyeleweng daripada konsep demokrasi yang adil. UMNO sendiri telah lama merosakkan imej Islam. Ajaran Islam meletakkan politik adalah amanah besar yang diamalkan para Rasul seluruhnya, tiba-tiba dikotori dengan banyak perkara yang memalukan, seperti menyalahgunakan kuasa secara penipuan dan zalim bukannya bertahan dengan akhlak yang mulia. Amanah politik dijadikan peluang mengumpul harta dan menaikkan pangkat, bukannya amanah yang wajib ditunaikan. Harta dan kuasa dijadikan senjata mengugut rakyat, laksana dajjal yang zahir di akhir zaman, menawarkan kesenangan untuk pengikutnya sahaja, sesiapa yang tidak mengikutnya menerima padah.

Akhirnya PAS wajib mencegah kemungkaran besar yang sedang berlaku ini, hujah lebih kuat lagi apabila membaca amanat Rasulullah S.A.W: “Sama ada kamu menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran atau berdiam diri, nescaya orang-orang yang jahat memerintah kamu, lalu orang-orang yang baik berdoa, tiba-tiba doanya tidak diperkenankan oleh Allah“. Sabdanya lagi: ” Menyatakan yang benar kepada kerajaan yang zalim adalah jihad paling afdal “.

PAS tidak membenarkan para ulamanya menjadi syaitan bisu yang berdiam diri terhadap kebenaran di hadapan mata yang wajib ditegakkan dan kemunkaran nyata yang wajib ditegah, PAS tidak mengizinkan para ulamanya menjadi burung kakak tua yang bercakap hanya mengikut apa yang diajar oleh tuannya sahaja dan tidak mampu menilai sendiri.

Adapun alasan berlakunya kekacauan selepas itu, adalah disebabkan salah laku kerajaan terhadap perhimpunan aman, seperti melarang berhimpun di padang dataran merdeka yang menjadi tempat berhimpun dan provokasi pihak yang diadakan sendiri atau diizin oleh kerajaan sendiri. Sikap tidak adil melantik kumpulan penyiasat yang ditunjukkan oleh satu pihak kerajaan sahaja adalah cara yang tidak bermoral untuk menegakkan keadilan yang sebenar. Lebih tidak adil lagi apabila adanya tangkapan selepas bersurai dan menyeksa mereka yang ditangkap, dimaki hamun dan sebagainya. Ini bukan cara yang bijak untuk mempertahankan kerajaan, bahkan cara menggali lubang sendiri untuk jatuh dengan cara memalukan. Bukan sahaja menjadi sunnah alam dan nas al-Quran dan hadith, serta doa mereka yang dizalimi pasti diperkenan Allah walaupun daripada seorang yang bukan Islam.

Akhirnya, kalau bangsa Melayu masih bersama UMNO yang tidak menegakkan Islam yang sebenar, berlakulah amaran Allah:
وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ ( 38
Maksudnya: Sekiranya kamu berpaling (tidak mahu menegakkan agama kamu) nescaya Allah menukarkan kaum lain, kemudian mereka tidaklah seperti kamu. (Surah Muhammad: 38)

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS

Bolehkah ulama berpolitik?

Oleh Nurul Fatimah Zahara Mohammad Radzi,

Ulama’ dan politik adalah dua perkataan yang mempunyai maksud yang sangat berbeza. Pelbagai persoalan dibangkitkan berkaitan dua istilah ini. Siapakah individu yang benar-benar dikategorikan sebagai ulama’? Apakah yang dimaksudkan dengan ulama’ berpolitik? Benarkah ulama’ tidak dibenarkan berpolitik dan seharusnya hanya fokus kepada pentarbiyahan sahsiah umat sahaja?

Perkataan ulama’ merupakan istilah bahasa Arab yang berasal daripada perkataan alim yang bermaksud seseorang yang tinggi ilmu pengetahuan terutama ilmu agama dan mengamalkan ilmu tersebut. Menurut Syed Qutb, ulama’ ialah orang yang mengetahui sifat Allah dan kebesarannya. Semakin bertambah ilmu seseorang, maka semakin bertambah takutlah dia kepada Allah. Menurut Syed Qutb juga, ulama’ adalah mereka yang mengkaji al-Quran yang penuh keajaiban dan mereka yang mengenal Allah dan mengetahui hakikat Allah, mengetahui kesan penciptaan Allah, mengetahui kesan kekuasaan Allah, bertaqwa kepada Allah, dan menyembah Allah dengan sebenar penyembahan.

Ulama’ yang takut kepada Allah akan menyebarkan kasih sayang, kejujuran, keadilan dan kemuliaan-kemuliaan lain bagi kemaslahatan umat. Sementara itu, orang alim yang tidak takut kepada Allah akan menggunakan ilmunya untuk menghancurkan perjalanan hidup manusia. Ulama’ yang takut kepada Allah adalah orang-orang yang menebarkan ilmunya untuk perdamaian dan kesejahteraan manusia. Mereka meneruskan nilai-nilai murni yang diajarkan Nabi. Hal ini bersesuaian dengan ungkapan yang masyhur iaitu, “Ulama’ Pewaris Nabi”. Ulama’ meneruskan peranan nabi-nabi dalam membentuk sahsiah umat yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

Istilah politik dapat ditafsirkan melalui sabda Nabi s.a.w yang bermaksud,
“Adalah Bani Israel, mereka diuruskan urusannya oleh para Nabi. Ketika seorang Nabi wafat, Nabi yang lain akan menggantikannya. Tidak ada Nabi setelahku, namun akan ada banyak para khalifah.” (hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Jelaslah di sini bahawa dari sudut pandangan Islam, politik membawa maksud pimpinan yang menjaga urusan umat. Pimpinan yang dimaksudkan hendaklah dengan cara yang tidak menyalahi syariat. Politik Islam tidak menyalahi teks al-Quran, sunnah, ijmak dan kaedah-kaedah syarak. Undang-undang yang dicipta hendaklah bersesuaian dengan keadaan semasa, dalam masa yang sama tidak bertentangan dengan syariat Islam. Allah berfirman, maksudnya “Dan tidaklah pantas bagi laki-laki yang mukmin dan perempuan yang mukmin, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada pilihan (yang lain) bagi mereka tentang urusan mereka. Dan barang siapa menderhakai Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguh dia telah tersesat dengan kesesatan yang nyata.” (surah al-Ahzab: ayat 36).

Di dalam al-Quran, tidak ada satu ayat pun yang melarang ulama’ untuk masuk ke bidang politik bahkan ianya sangat di galakkan. Ulama’ merupakan pemimpin masyarakat. Pemimpin kepada orang lain dan juga pemimpin kepada diri sendiri. Kriteria seorang pemimpin menetapkan ilmu yang tinggi dalam sesuatu bidang ilmu. Ulama’ merupakan contoh yang tepat untuk mengemudi bahtera negara. Politik tidak dapat dipisahkan dengan ilmu, dan ilmu tidak dapat dipisahkan dengan ulama’.

Menurut Dr. Badrul Munir b. Mohd Nor, Ketua Program dan Pensyarah Bahasa Arab Fakulti Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), ulama’ boleh dikategorikan kepada dua jenis. Pertama ulama’ dunia dan kedua ulama’ akhirat. Ulama’ akhirat, jelas matlamat hidupnya iaitu hanya semata-mata kerana Allah tetapi ulama’ dunia, matlamatnya telah dicampur dengan kepentingan-kepentingan lain. Ulama’ akhirat dapat dilihat melalui tingkahlaku yang konsisten dalam pendirian, amalan dan cara hidupnya. Ulama’ bukan sahaja dibolehkan berpolitik, bahkan digalakkan sekiranya diiringi dengan niat yang betul dan ikhlas. Ulama’ yang berkecimpung dalam bidang politik dengan niat yang ikhlas, di mana jua dia berada, masyarakat akan menilai, kebenaran akan menilai dan hari akan menentukan.

Imam Syafie atau nama sebenarnya Imam Muhammad bin Idris As-Syafie merupakan contoh seorang tokoh ulama’ yang dikagumi dan terkenal dengan mazhabnya iaitu mazhab Syafie. Beliau merupakan seorang tokoh ilmuan yang sangat merendah diri dan sangat menghormati guru-gurunya. Ijtihad Imam Syafie meletakkan bahawa bacaan Qunut dalam solat subuh adalah sunat.

Pernah dikisahkan bahawa suatu ketika Imam Syafie menjadi imam solat subuh di tempat yang mengamalkan mazhab Hanafi. Sebagai tanda hormat kepada ulama’ tersebut, oleh kerana beliau menjadi imam solat jemaah ketika itu, para makmum di situ sebelum menunaikan solat telah bersepakat untuk mengikuti pendapat Imam Syafie. Namun selesai iktidal, Imam Syafie terus sujud tanpa membaca Qunut. Apabila disoal kenapa berlaku sedemikian, Imam Syafie menjawab, “Kerana menjaga adab terhadap guruku”, kerana tempat itu merupakan tempat Imam Abu Hanifah, dan Imam Abu Hanifah merupakan guru kepada gurunya (Imam Muhammad bin Al-Hasan Al-Syaibani). Katanya lagi, andai gurunya tiada guru, takkanlah dia akan menjadi guru.

Ulama yang sebenar memiliki tiga sifat utama iaitu berilmu pengetahuan tentang ayat-ayat Allah, baik yang qur’aniyyah (kitab suci) mahupun kauniyah (fenomena alam), mengakui setiap kebenaran ayat-ayat yang datang dari Allah, tidak menyembunyikan sedikit pun dari kebenaran itu, serta takut kepada Allah sehingga dia tidak mengikuti hawa nafsunya, apatah lagi melacurkan dirinya demi sesuatu. Politik adalah suatu perkara yang dibolehkan sebagai cara untuk menempatkan atau mengangkat pemimpin yang kuat lagi dipercayai. Pemimpin yang kuat dan dipercayai adalah pemimpin yang berilmu, jujur dan ikhlas dalam segala pekerjaan.

Walaubagaimanapun, dunia hari ini memperlihatkan keghairahan mendapatkan kuasa bukan sahaja dalam kalangan umat Islam yang kurang pendidikan Islam, tetapi juga mereka yang mendapat pendidikan Islam secara mendalam. Mereka kurang memahami ciri-ciri yang melayakkan seseorang yang berhak memimpin dan mengendalikan sesebuah negara. Perebutan kuasa jika berlaku dalam kalangan ulama’ tanpa merujuk kepada batas-batas berpolitik dalam Islam bukan sahaja boleh melemahkan sistem politik dalam negara, malah ia juga gagal dalam menentukan struktur kehidupan masyarakat Islam.

Liberalisasi dalam politik bukan bermakna memajukan pembangunan material sehigga sanggup mengenepikan kepentingan agama dan bangsa. Realiti masa kini sangat membimbangkan kerana pelbagai parti politik bersaing untuk menang dan memegang tunjang kepimpinan sehingga mengabaikan sensitiviti kaum dan umat Islam khususnya.

Umat Islam telah dididik oleh Allah dengan perantaraan Nabi Muhammad s.a.w dalam pelbagai kegiatan kehidupan bagi membentuk sebuah masyarakat yang beriman dan bertamadun. Bagi membentuk sesebuah negara yang bertamadun dan diberkati Allah, para ulama’ dan pemerintah perlu berganding bahu dalam menentukan dasar dan corak pemerintahan dan pentadbiran negara. Peranan ulama’ dan pemerintah negara tidak boleh dipisahkan dalam memimpin sesebuah negara yang bertamadun dan mempunyai struktur sosial yang teratur.

Dapatlah disimpulkan di sini bahawa ulama’ dibenarkan mencampuri bidang politik selagi mana ianya berlandaskan al-Quran dan syariat Islam demi kemaslahatan masyarakat. Ilmu yang tinggi dalam bidang agama dan politik serta niat yang ikhlas semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Allah akan mengiringi perjalanan seseorang ulama’ dalam memimpin sesebuah negara yang bertamadun dan gemilang di mata dunia.

Penulis ialah pelajar tahun tiga Bahasa Arab dan Komunikasi Pengajian Bahasa Utama Universiti Sains Islam Malaysia.