Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Sunday, December 11, 2011

Politik Lembu (2)



Macam-macam perkara berlaku di Perhimpunan Agung Umno baharu-baharu ini.Kutuk,hentam,cerca,keji dan macam-macam untuk pembangkang,Pakatan Rakyat.Mereka bukan lagi berkisah tentang agenda Melayu,tidak sama sekali.Tiada agenda dan pembaharuan yang mahu di bawa oleh parti yang berkurun lama itu.Melayu sekadar slogan kosong bagi mereka.Hidup Melayu..! Hidup Melayu..Hidup Melayu..!.

Politik lembu di bela semahu-mahunya,lain di persoal lain pula dijawabnya.Angkuh dan sombong lagaknya.Begitukah tingkah seorang menteri wanita,bagai samseng demi mempertahankan ‘kelembuan’ nya.Di mana moral dan harga diri?.Para pendokong dan penyokong mereka benar-benar di lembu-lembukan.Kalau selama ini rakyat di lembu-lembukan kini mereka dan sekutu-sekutunya di perlembu-lembukan pula.

Cukuplah rasanya membicarakan politik lembu ini,hilang moral,hilang maruah.Bukan makin sedar tapi semakin lama,semakin tidak sedar dan angkuh.Kita rasa cukuplah parti lembu ini berkuasa untuk kali ini.Kuburkan mereka PRU-13.

Ayuh berubah...Selamatkan Malaysia..!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...