Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Sunday, December 4, 2011

Melayu Berubahlah

Melayu mesti berubah


Baru-baru ini saya ke sebuah kedai makanan ringan di Pekan Kapar.Sebuah kedai cina.Bersama isteri dan dua orang anak saya memasuki kedai itu.Nak cari gula-gula untuk di berikan pada Abang yang mahu buat kenduri khatan anaknya.Semasa masuk kekedai,saya terlihat akhbar cina yang terletak di meja kaunter.

Kelihatannya gambar lembu...opps silap gambar Shahrizat sedang menyinsing lengan.Taukeh cina senyum melihat saya bila saya tunjuk paper itu.Kata saya pada taukeh cina itu,ini orang tak boleh pakai..!.Taukeh itu senyum sahaja bila saya katakan begitu.Saya yakin taukeh itu setuju dengan saya.

Di pendekan cerita,setelah selesai cari barang yang di beli,bila mahu bayar taukeh itu sempat bercerita tentang ‘Isu Lembu’,macam-macamlah yang dia cerita.Saya apa lagi tambahlah apa-apa yang patut bagi menyemarakkan semangat taukeh cina itu.Nampaknya bangsa cina lebih sedar dalam hal politik ini,dalam hati saya ketika itu berkata-kata.Ini baru satu kedai belum lagi kedai-kedai yang ada di Pekan Kapar ini,saya yakin bangsa cina sudah jelas pendirian politik mereka.Mereka faham apa yang berlaku di Negara kita.Orang Melayu bagaimana?!.

Saya tertarik dengan cerita taukeh cina tentang pengalaman adiknya sebagai seorang kontraktor.Satu hari adiknya membuat sebuah signboard,tidak besar sangat harga dalam anggaran RM5000,itu anggaran adiknya,itu pun kata adiknya sudah cukup mahal.Tapi bila sampai ke pihak yang mahu klim duit bayaran.

Pihak itu meminta agar ditulis dalam sebut harga itu RM25,000.Adik taukeh cina tadi antara percaya dengan tidak,sebab dia pun takut nak tulis.baginya RM5000 itu sudah cukup besar dan untung,ini pula di suruh ubah menjadi RM25,000.Mahu tak mahu di tukar sebut harga menjadi RM25,000 bagi memenuhi nafsu rakus pihak tersebut.Jadi cerita tadi tidaklah menghairankan kita sebenarnya,Cuma nak beritahhu bahawa kerja-kerja kotor ini sudah berlaku puluhan tahun semenjak pemerintah yang ada ini berkuasa.

Kita tidak hairan bila ketua Audit mengeluarkan laporan audit berkaitan dengan kementerian yang berbelanja melampau dalam laporan auditnya.Ianya memang sudah berlaku pembaziran dan penyelewengan sudah sekian lamanya.Salah satu contoh yang saya ceritakan tadi sudah cukup membuktikan akan penyelewengan yang di lakukan pihak tersebut.

Apa yang saya mahu dikongsikan di sini tentang sikap dan keperihatinan taukeh cina tadi tentang isu-isu yang berlaku dalam Negara kita.Kesedaran politiknya lebih hebat dari orang yang kelihatannya hebat tapi hampas tak ada apa-apa.Jika semua rakyat ada kesedaran ini,dapat melihat kepincangan dan penyelewengan pemerintah,saya yakin PRU 13,PEMERINTAH YANG ADA SEKARANG INI BOLEH BUNGKUS.Itu kesedaran yang ada pada bangsa cina,Melayu bagaimana?Melayu oh Melayu..bangun..bangun dah senja ni..!.Ataukah Melayu masih tidur,lena tak tahu apa-apa.Sedar dan bangkitlah wahai bangsa yang prihatin.Negara ini sudah mahu tergadai oleh pengkhianat-pengkhianat yang mengaku pembela bangsa.

Oklah,setakat ini untuk saya kongsikan hari ini.

‘FIKIR-FIKIR DAN RENUNG-RENUNGKAN DUHAI BANGSA KU’

Ayuh berubah...Selamatkan Malaysia...!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...