Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Tuesday, November 29, 2011

Selangorku Sukses

Sekadar di forumkan,bila nak laksana?


Bukan sekadar cakap,tapi 2012 confirm di laksana..sebagai permulaan



Mungkin penulisan saya hari ini agak terlewat dalam membicarakan beberapa perkara tentang bajet 2012 Negeri Selangor yang sudah beberapa minggu berlalu dan telah banyak di ulas baik dari kalangan pimpinann Pakatan Rakyat mahupun dari pimpinan pembangkang di Negeri Selangor iaitu yang di ketuai oleh Dato Satim Diman dan kuncu-kuncunya.Juga pandangan dari pakar-pakar ekonomi Negara serta juga para pimpinan UmnoBn.

Saya tidak akan menyentuh kesemua bajet@belanjawan yang di utarakan dalam bajet 2012,namun ada beberapa yang saya sangat tertarik dengan pengumuman yang sangat menarik itu,yang mana kalangan pembangkang Umno di selangor juga terkedu bila mendengar akan pengumuman bajet tersebut.

Dengan tema ‘Selangorku;Hasil Negeri untuk Rakyat’.Tan Sri Khalid telah melontarkan beberpa bajet yang sangat menarik untuk seluruh rakyat Selangor khasnya.Satu perkara yang di umumkan ialah perlaksanaan gaji minimum RM1,500 kepada kakitangan syarikat milik Kerajaan Negeri,yang akan di laksanakan tahun 2012.

Julung-julung kalinya bajet yang tidak pernah di ungkapakan oleh UmnoBn apatah lagi niat di hati mahu melaksanakannya,namun Selangor yang hanya baharu memerintah sekitar empat tahun sudah berani dan mampu untuk melaksanakannya,biar pun ia sekadar perintis atau permulaan.Ya...permulaan bagi menuju yang lebih baik.Jika ini pun sudah menunjukkan kesungguhan,apakah mustahil beberapa tahun dari sekarang,seluruh Selangor akan menikmati gaji minimum RM 1,500 dari semua sektor,tidak kira sektor awam mahu pun sector swasta akan dapat sama-sama menikmatinya.

Tidak seperti kerajaan pusat,asyik-asyik dalam kajian-kajian,telah di amanahkan memerintah 50 tahun,namun hingga saat ini,masih tidak mampu untuk melaksanakannya,malah banyak dolak-daliknya.Berapa lamalah mahu kajian?.Menteri dah berapa kali bertukar,namun kajian jugalah alasannya.Beza 50 tahun dengan 4 tahun amat jauh sekali.Itu pun rakyat masih belum dapat menilai dengan bijak (terutamnya orang-orang UmnoBn).Fikir-fikikan lah wahai UmnoBn.
Ini sudah menunjukkan bahawa komitmen Pakatan Rakyat bila di amanahkan memerintah Negara kelak.Dengan kesungguhan ini,ramailah pihak-pihak membeliakkan matanya besar-besar dengan keberanian Selangor.

Maka berkokoklah para pembangkang di Selangor.Malah ada yang bangang bertanya kenapa tak menyeluruh,amboi..! waktu awak di bagi peluang dulu pun takut nak laksana gaji minimum sekarang berkokoklah macam awak hero,sedarlah sikit,kerajaan pusat yang umnoBn perintah sekarang pun tak buat dan memang tidak ada niat nak buat,mungkin bila dah terdesak nak undi baharu buat kot!.Inilah perangai UmnoBn.Tidak sedar diri bila bercakap.

Ini perintis,permulaan,tak kan tak faham,maksudnya bila ini pun mampu buat,Insyallah pada masa akan datang,lebih-lebih lagi bila dah pegang Putrajaya lagi lah boleh laksana gaji minimum ini.Waktu tu semua sektor dapat menikmati.Tak ada masa nak kaji-kaji dah..memang boleh laksana,yang tak boleh laksan cuma UmnoBn yang banyak alasan dan ada agenda mengaut hak rakyat masuk kepoket mereka dan puak-puak mereka sahaja.

Ingat sekarang yang di laksana (2012 akan dilaksana) adalah PERINTIS,sekali lagi di tulis PERINTIS,jadi apa kita nak kecoh-kecoh tak menyeluruh perlaksanaannya.Kecoh lah MENGAPA KERAJAAN PUSAT TAK MAHU LAKSANAKAN GAJI MINIMUM KEPADA RAKYAT,SETELAH SEKIAN LAMA MEMERINTAH MALAYSIA? DAN LEBIH MAMPU DARI NEGERI SELANGOR YANG BAHARU DI PERINTAH 4 TAHUN OLEH PAKATAN RAKYAT?.MENGAPA PENDOKONG-PENDOKONG UMNO DIAM MEMBISU SEDANG BERAPA RAMAI PENYOKONG UMNO YANG BERKERJA DI SEKTOR SWASTA (kerja kilang)..?.

Cukuplah penulisan saya,dalam memperkatakan gaji minimum yang bakal dilaksankan pada 2012 nanti di Negeri Selangor,biarpun hanya permulaan,namun itulah harapan sebahagian rakyat,bukan sahaja di Selangor bahkan di seluruh Malaysia amnya.

Syabas Selangorku...Syabas Paktan Rakyat.

Ayuh berubah...Selamatkan Malaysia...!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...