Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Saturday, August 30, 2014

Bila Akan Berakhir



Bila mahu berakhir cerita luka duka di Negeri terkaya di Malaysia pun kita tidak tahu, masih samar-samar. Walaupun PKR dan DAP tetap dengan calon tunggalnya, Datin Sri Wan Azizah Ismail, sebagai bakal MB Selangor, manakala PAS seperti kenyataan terbaharunya, ia akan menetapkan calonnya juga tapi masih dikalangan ADUN PKR. Walaupun PAS masih kelihatan seperti berlengang lenggok dalam pemilihan calon bakal MB nanti. Kita mengharapkan biarlah keputusan yang terbaik buat negeri terkaya ini. Tan Sri Khalid Ibrahim bakal melepaskan jawatan sebagai MB Selangor. Kita takkan lupa jasa Tan Sri Khalid Ibrahim, ia nostalgia buat Pakatan Rakyat dan juga rakyat Selangor.

Rakyat Selangor, khususnya yang masih sayangkan Tan Sri Khalid Ibrahim pasti akan merinduinya, UMNOBN pun respek dengan corak pentadbiran Tan Sri Khalid Ibrahim, takkanlah rakyat yang sayangkan beliau tak rindukannya kan’. Saya yakin masih ramai lagi dikalangan pemimpin Pakatan Rakyat yang masih sukakan Tan Sri Khalid, namun apa daya, keputusan sudah dibuat, Tan Sri Khalid perlu berundur, dan sememangnya Tan Sri Khalid Ibrahim sedia undur, cuma beliau terpaksa akur dengan titah Baginda Sultan untuk menangguhkan perletakkan jawatannya sebagai MB Selangor, sementara menunggu kesemua parti menamanakan beberapa orang untuk calon MB yang baharu.

Sebagai rakyat Selangor yang cintakan tanah airnya, kita mengharapkan kemelut atau krisis yang berlaku ini segera terungkai, cukuplah, ia terjadi sebagai satu pengajaran buat seluruh ahli politik di tanah air ini. Cukuplah bersilat, berkung fu dan sebagainya, pentingkan masalah rakyat terbanyak. Kehidupan semakin menghimpit, kos hidup masih tinggi, di mana-mana pun, kota atau desa, masing-masing banyak yang mengeluh. Sedang ahli politik masih mahu bercakaran sesama mereka. Rakyat masih ada yang tidak berumah, masih ramai yang hidup bergelandangan, bukankah itu cukup bukti yang menunjukkan rakyat kita masih terbeban dan terseksa dengan kos kehidupan.

Cukuplah ahli-ahli politik yang diharapkan oleh rakyat terus bercengkerama, asyik tuduh menuduh, cakar mencakar, selesaikan dan uruskan krisis secara bijaksana, jangalah mementingkan diri sendiri, berbincanglah, bermesyuarawhlah dan cukuplah berbalah-balah sesama rakan gabungan. Cukuplah, masing-masing mahu tunjuk hero, rakyat melihat dan mereka sedang melihat anda semua. Janganlah sampai perangai pun hampir sama dengan parti lawan yang sering di kata. Ingat, padah akan menunggu, jika krisis atau kemelut yang melanda ini tidak diselesaikan dengan bijaksana. Ramai dikalangan rakan-rakan penulis menunjukkan rasa jengkel dan muaknya melihat krisis yang berlaku ini.

Selepas ini, siapa pun yang dilantik menjadi MB Selangor, gabungan Pakatan Rakyat kena akur dan terimalah, memanglah, siapa pun pasti tidak rasa puas hati, berjiwa besarlah kamu sebagai pemimpin, tidak kira dari parti mana pun, khususunya PKR, PAS dan DAP. Terus berkerja keras memajukan negeri terkaya ini. Khususunya mengkayakan rakyat, bukan mengkayakan diri sendiri dan kroni. Musuh masih melilau-lilau mencari peluang. Jangan sampai terlepas, nanti menangis tidak berlagu. PRN?... Cukuplah, tidak perlu PRN, setakat yang dilihat hari ini, begitulah. Tutup krisis atau kemelut ini dengan perlantikan MB baharu. Selesai secara baiknya, itu yang rakyat mahu.

Justeru itu, sempena hari kemerdekaan ke-57 ini, saya antara anak jati negeri terkaya ini, mengharapakan agar segala yang berlaku ini akan segera selesai dan rakyat Selangor akan terus menikmati kebajikan menerusi program yang sudah diatur dengan baik selama ini, iaitu PROGRAM MERAKYATKAN EKONOMI SELANGOR. Agar ianya akan berkesinambungan nanti dengan perlantikan MB yang baharu. Oleh itu, sama-samalah berdoa, semoga pentadbiran di negeri terkaya di Malaysia ini, terus ditatakelola oleh tangan-tangan yang berjiwa rakyat, beragama, tidak rasis, dan sentiasa mengamalkan integriti yang ‘high class’, dan yang penting dari itu, Pakatan Rakyat akan terus menerajui Negeri Selangor yang tercinta ini.


Ayuh berubah, selamatkan Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...