Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Monday, November 28, 2011

Politik Lembu


Ragam ahli politik makin hari makin mengecewakan,transformasi demi transformasi di umumkan dan di jelmakan dengan tambahan bahasa-bahasa yang indah dan menawan bagi menarik minat sebahagian rakyat.Lagu-lagu rakyat di lagukan di mana-mana.Semuanya untuk rakyat.Ya..seindah kata-kata ‘Rakyat di dahulukan,Pencapaian di utamakan’,betulkah begitu?.Manfaatkah untuk rakyat?.Betulkah rakyat menikmati semua itu?.

Anda rakyat,anda mampu menceritakan hakikat sebenarnya apa yang berlaku dan melanda diri anda dalam menghadapi kehidupan yang semakin hari-semakin tertekan dengan keadaan ekonomi yang semaki mencengkap kehidupan rakyat.Adakah transformasi-tranfirmasi yanh telah dan sedang di war-warkan membawa perubahan yang baik dan besar kepada rakyat?.

Atau transformasi-transformasi itu semua telah menjadi TRANSFORMAS yang mengasak,memijak,menekan,membelasah rakyat sesuka hati tanpa ada rasa perikemanusiaan atau apakah tranformasi-transformasi tersebut telah menelan,merampas,membolot segala hak yang selayaknya di berikan kepada rakyat?.

Hanya sang pencipta transformasi menikmati segala macam hasil mahsyul yang besar-besra di boloti mereka?.Rakyat hanya dapat susu yang di katakana murah namun mengandungi kandungan vitamin yang berlebihan dan adanya e.coli?.Itukah transformasi untu rakyat?.Aduh..! malangnya transformasi tidak memberi makna apa-apa pada rakyat.

Pertanyaan demi pertanyaan di atas hanya anda rakyat mampu menjawab.Politik lembu semakin menjadi pakaian ahli politik korup dan lucah,malah mereka tidak risau,tidak kisah apa pun yang hinggap di baju politik mereka,yang penting bagi mereka (politik lembu) masuk,apa itu masuk kalau bukan wang,wang,wang masuk poket,rakyat perlu bila mahu pilihanraya.

Biarpun mereka seolah-olah warak,alim,berkopiah,ceramah hebat petik quran dan hadis.Setiap apa yang di bicarakan di kaitkan dengan hadis,namun pada hakikatnya tidak lebih dari hampas yang tidak lagi mengeluarkan santan yang enak,jika keluar santanya pun sudah rosak dan tengik’.Inilah ahli politik lembu yang suka menebarkan fitnah dan berbicara lucah,tahu undang-undang tetapi melanggar undang-undang yang dia konon fahami.Cakap tak serupa bikin!.

Dari bicara tranformasi dan politik lembu kerana kedua-duanya sama dari sepsis yang sama dan tak mungkin dapat di pisahkan ibarat irama dan lagu tidak dapat di pisahkan.Saling ganding menganding,lengkap melengapi dalam agenda jahat mereka.Rakyat di ketepi dari terus menerima manfaat dari nikmat hasil bumi bertuah ini.Malah GST pula mahu di laksana,aduh petaka tranformasi dan politik lembu musnah harapan dan hilang harmoni rakyat.

Cukuplah omelan ini setakat ini,rakyat sudah muak dengan itu semua,rakyat mahu perubahan menyeluruh.TOTAL DAN MUKTAMAD.Kita lenyapkan transformasi dan politik lembu pada PRU 13 nanti.
Ayuh berubah...Selamatkan Malaysia...!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...