Pages

KETAHUI HAK KITA

Perkara 10[1][a] Perlembagaan Persekutuan menjelaskan berkaitan dengan hak ini,iaitu semua warga Negara Malaysia berhak untuk bebas bercakap dan mengeluarkan buah fikiran.Walaupun begitu,ia bukanlah merupakan kebebasan yang mutlak.Bahkan ia tertakluk kepada fasal [2].[3] dan [4].

Perkara 10[2][a] membenarkan Parlimen mengenakan;
Ke atas hak-hak yang diberi oleh perenggan [a] Fasal [1],apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau mustahak demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya,perhubungan persahabatan dengan negeri-negeri lain,ketenteraman awam untuk melindungi keistimewaan-keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Negeri atau untuk mengelakan penghinaan terhadap mahkamah,fitnah,atau perbuatan mengapi-api supaya dilakukan sesuatu kesalahan.Jadi,hak kebebasan bersuara yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan itu adalah selagi mana hak kebebasan itu tidak disalahgunakan,seperti sesuatu ungkapan itu tidak menjadi suatu fitnah,ungkapan yang tidak menjadi suatu hasutan.

Saturday, June 11, 2011

Mengapa masih tidak baca akhbar Alternatif..?


Harakah


Alhamdulillah,saya sehingga hari ini masih berterusan membeli akhbar-akhbar Alternatif.Akhbar keluaran oleh parti-parti pembangkang,malah timbunan akhbar-akhbar Harakah,Siasah,Eklusif,Watan,Roket,Suara Keadilan,Suara PRM,Bebas,Makalah politik tidak berkala serta majalah-majalah seperti Tamadun,Detik,Siasah,Aneka Pristiwa,Konsep,Panji Masyarakat dan lain-lain,masih dalam koleksi simpanan saya.”Saya tidak akan buang..ini koleksi kesayangan saya”.Kata hati saya.Biarpun Akhbar-akhbar dan majalah ini masih di rumah lama saya.

Akhbar dan majalah tersebut ada yang masih wujud dan ada yang tiada lagi,Namun saya masih menyimpannya dan saya jadikan sebagai bahan rujukan untuk saya menulis.Dalam masa terdekat ini,Insyallah saya akan melanggan akhbar Sosialis terbitan oleh Parti Progresif Rakyat.Saya dapati senaskah akhbar tersebut berada di surau kilang tempat saya bekerja.Mungkin milik sahabat saya,yang dia dapati semasa perhimpunan pekerja di Shah Alam baru-baru ini.

Penulisan ini bukanlah untuk menunjuk-nunjuk yang saya ini seorang yang bagus atau apa-apa sahaja yang boleh di kaitkan dengan diri saya.Hanya sekadar untuk menyuntik rasa motivasi ataupun kesedaran dengan teman-teman seperjuangan di luar sana.Bahawa membaca itu sangat menguntungkan,salah satunya kita tidak mudah ditipu,lebih-lebih lagi persolan-persolan politik yang pernah berlaku dan sedang berlaku di dalam Negara kita.Itu baru juzuk yang kita lihat hasil dari membaca belum yang lain-lainnya.Bergantung kepada bahan bacaan yang apa kita baca,jika minat akhbar,majalah atau buku-buku politik,maka kelebihan kita jika kita tahu apa persolan yang kita tahu,apa yang berlaku perihal politik Negara kita bila di soal orang nanti.

Jadi pentingnya membaca,lebih-lebih lagi jika seseorang itu aktif dalam politik,tidak kiralah dari kalangan parti pemerintah mahupun dalam pembangkang.Jika ada lagi aktivis,ahli politik,penyokong dan pendokong parti pembangkang yang masih tidak minat,malah tidak membeli akhbar parti,nampak gaya,ini sesuatu yang sangat malanglah,sedangkan di luar selalu kita dengar,akhbar-akhbar tempatan tidak boleh di percayai,liputan tak se imbang,putar-belit tetapi dalam masa yang sama kita tidak membeli akhbar-akhbar dari organ parti,tidak kiralah orang PAS ke,orang Keadilan ke,orang DAP ke,dalam masa yang sama juga kita masih melayani karenah pemberitaan mereka sama ada media cetak dan media elektronik mereka.Mereka memang tidak akan berlaku adil walau sekalipun,biarpun anak tekak sampai mahu terkeluar kita terjerit-jerit mengatakan ketidakadilan mereka.Mereka tetap dengan cara mereka..percayalah..!.
Apa yang kita perlu semarakan adalah berita-berita dari akhbar alternatif,kita beli,baca dan kongsikan,kita sebar-sebarkan.Bagi rakyat tahu apa yang berlaku sebenarnya.Kita gunakan akhbar kita,biarpun hanya seminggu 2 kali seperti Harakah,nak online,bagi saya biarpun saluran media internet pun sudah ada,saya secara pribadi lebih suka membaca melalui akhbar berbentuk kertas,bukan semua kita ada talian internet.Jadi akhbar-akhbar parti perlu di semarakan dan di beli dan baca,baca,baca…Malanglah jika ahli dan pendokong parti sendiri tidak membaca media keluaran parti sendiri.

Pengalaman saya,bila bercerita tentang sesuatu yang berlaku pada teman yang lain,tentang sesuatu isu yang telah berlaku,adakalanya mereka tidak ada respon dan macam terpinga-pinga apa yang saya ceritakan,sedangkan mereka aktif dalam parti dan jemaah.Malah yang lucunya,mereka yang punyai jawatan dalam parti pun seolah begitu..Apa sudah jadi ni..Mengapa malas membaca..? Tahulah sudah feed up dengan akhbar tempatan,takkan akhbar parti pun tak baca..Ohh..memang malang sekali..!

Budaya membaca kena semarakan dalam parti,bermula dari pemimpinya,Ajk-ajknya kena banyak membaca,kalau tidak kita akan buta..buta maklumat,Nak tunggu ceramah semata-mata mana boleh,bukan hari-hari ceramah ada di kawasan kita,jika tidak membaca,kita tidak tahu apa yang pimpinan ucapkan,pandangan,fikrah mereka.Setiap cawangan mesti ada wujudkan perpustakaannya.Akhbar parti perlu ada,buku-buku politik juga kena ada.Siap dengan talian internet.Dan yang penting setiap ahli mesti beli dan baca akhbar keluaran parti masing-masing.Mesti…!!!.
Kita kena korban sedikit hasil duit yang kita ada untuk membeli akhbar parti,itupun takkan tidak sanggup.Contoh Harakah seminggu 2 kali.Keadilan seminggu 1 kali,Siasah seminggu 1 kali,setiap satu RM2.00.Jadi kiralah sendiri.Rasanya tidak rugi seandainya kita melakukannya dengan ikhlas.Buktikan yang anda sebenarnya benar-benar anda sayangkan parti yang anda dokongi sekarang.Mahu menuju ke Putrajaya kena banyak membaca,nak lawan Apco juga kena banyak membaca..!.
Oleh itu saya akhiri tulisan ini dengan kata-kata Seorang tokoh Yahudi:

“Kami tidak akan takut kepada Umat Islam,kerana mereka bukan Umat yang membaca”.
Jadi renung-renungkan,fikir-fikirkan kebenaran kata-kata di atas.

Ayuh berubah…Selamatkan Malaysia..!.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...